Heb je een pakketje besteld? Dan komt het tegenwoordig binnen enkele dagen in huis. Consumenten klagen vaak dat pakketjes laat of soms zelf helemaal niet worden bezorgd. Eigenlijk zijn zij verwend, want Nederland heeft een van de meest geavanceerde distributiesystemen van de wereld. Van het folie wikkelen tot en met de bezorging van het pakketje; in dit artikel lees je het proces bij een bestelling van een pakketje.

Meer dan 100.00 pakketje per dag bij Bol.com

De pakketcentra in Nederland zijn enorm groot. Zo is het centrum van Bol.com 50.000 m2 groot. In dit centrum kunnen maar liefst 7 miljoen artikelen verwerkt worden. De mensen van de control room kijken hoeveel artikelen er binnenkomen en of er voldoende capaciteit hiervoor is. De artikelen liggen in een ontzettend groot magazijn, vaak gewoon door elkaar. Dit is een bewuste keuze, want anders gaan de orderpickers allemaal naar dezelfde plek toe indien een artikel in de aanbieding is.

Vanuit de controlroom wordt er van de artikelen een lijst gemaakt. Een systeem weet voor de orderpickers precies welke looproute het snelst is voor het logistieke personeel.

Heb je een pakketje besteld, dan krijg je pijlsnel een berichtje dat Bol.com voor je aan de slag gaat. In deze fase controleren webshops of je niet eerder hebt gefraudeerd.

Pakketjes inpakken

Sommige banden worden handmatig ingepakt, terwijl anderen automatisch met een foliewikkelaar worden opgepakt. Hiervoor worden bijvoorbeeld palletwikkelaars van Strema gebouwd, die zijn oorsprong in Duitsland kent. De producten van Bol.com worden op maat ingepakt. Ook de bestickering gebeurt automatisch.

De Stingray is ook een geautomatiseerd systeem. Hierbij worden alle pakketten gesorteerd. Afhankelijk van de plaats worden pakketjes een bepaalde richting opgeduwd. Vanuit de Stingray wordt het pakketje naar de inpakwikkelaar gebracht, die het een op maat gemaakte pakketje maakt. Vanuit het distributiecentrum worden de pakketjes vervolgens gesorteerd en naar een depot van een postbedrijf gebracht.